Bokningsvillkor

OBS! Om du gör din bokning på vår hemsida tillkommer ingen bokningsavgift.
Om du bokar via e-post eller telefon tillkommer bokningsavgift om 50kr.

Destination Sikfors
Välkommen till Destination Sikfors, ditt andra hem. Här vid älven och skogen kan du känna lugnet och bara vara dig själv. Du erbjuds en naturnära helhetsupplevelse där mat, boende, aktiviteter och service är i samklang vare sig du kommer hit på semester eller konferens. Välkommen hem till Sikfors!

Vem är ansvarig?
Ansvarig för din bokning är den camping- eller stuganläggning som du bokat boende eller andra produkter/tjänster hos. Eventuell reklamation av din bokning skall därför riktas mot bokad camping- eller stuganläggning. Kontaktuppgifter till bokad camping- eller stuganläggning framgår av din bekräftelse. Med ”oss” eller ”vi” nedan avses camping- eller stuganläggningen.

Åldersgräns för bokning
För att boka/ingå avtal med oss måste du vara 18 år. Vid gruppbokning ska minst två personer vara fyllda 18 år, om ingen högre åldersgräns anges i samband med bokningen. Ensam förälder som bor med flera barn är dock undantagen från detta krav.

När blir min bokning bindande?
Bokningen blir bindande när du erhållit ett meddelande via sms/e-post på din bokning.

Bokningsbekräftelse
Du ska få en skriftlig bokningsbekräftelse på din bokning. Bokningsbekräftelsen innehåller viktig information rörande din bokning. Kontrollera att innehållet i bokningsbekräftelsen överensstämmer med det du bokat.

Öppet köp i 24 timmar
Du har öppet köp i 24 timmar om det är mer än 7 dagar kvar till ankomst. Återbetalningar av bokningar som hänvisar till öppet köp görs via receptionen på [email protected] eller 0911-700 77.

Receptionen för gästservice
Om du har frågor och/eller behöver hjälp hittar du kontaktuppgifter på bokningsbekräftelsen.
Kontakta receptionen på [email protected] eller 0911-700 77.

Vad gäller om jag vill avboka?
Du kan själv avboka via din bokningsbekräftelse, muntligen, skriftligen, via e-post eller telefon. Du kan avboka fram till 15.00 1 (en) dag före ankomstdagen med full återbetalning minus administrationsavgift på 199 SEK. Vid senare avbokning än kl 15:00 1 (en) dag före ankomstdagen enligt avtal, eller om du avbryter pågående vistelse utan giltigt skäl, återbetalas inga pengar och vi har rätt att ta betalt för eventuellt avtalat belopp som inte betalats in.

Ändring och överlåtelse av bokning
Ändring av ankomst och avresa kan göras fram till 7 dagar innan ankomst i mån av plats. Varje ändring av den ursprungliga bokningen kortare tid än 7 dagar före incheckning kommer att betraktas som en avbokning (se avbokning) efterföljt av en ny bokning.
Överlåtelse av bokning kan ske fram till 7 dagar innan ankomst, under förutsättning att överlåtelsen gäller under samma tidsperiod och till samma pris och att den nya gästen uppfyller ålderskraven. Överlåtelse görs mot en avgift på 199 kr.

Avresa tidigare än planerat
Om du väljer att avresa tidigare än planerat återbetalas inga pengar om inget annat överenskommits med oss.

Vad har jag för rättigheter?
I händelse av vårt avtalsbrott, allvarliga störningar eller om tjänsten i övrigt avviker från uppgifter som vi har lämnat eller vad du med fog har kunnat förvänta dig, har du rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller hävning. Avtalsbrott eller annan brist i tjänsten som beror på orsaker utanför vår kontroll ger inte rätt till ersättning enligt detta avtal (se punkten gränser för campingplatsens kontrollansvar nedan). Fel som uppstår under din vistelse ska omedelbart rapporteras till oss så att vi har möjlighet att avhjälpa felet. Om du underlåter att rapportera fel, kan du inte heller kräva ersättning. Om du fått ersättning men inte är nöjd med denna ska du meddela oss detta inom 3 veckor (21 dagar) efter avresa. Detta kan ske muntligen, skriftligen eller via e-post. Vi rekommenderar e-post.

Gränser för campingplatsens kontrollansvar
För de fall vistelsen inte kan genomföras på grund av ett hinder utanför vår kontroll och som vi skäligen inte kunde förväntats ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit är vi fria från skadeståndsskyldighet eller andra påföljder. Beror hindret på någon vi anlitat för att helt eller delvis genomföra campingtjänsten är vi fria från skadeståndsskyldighet endast om också den som vi har anlitat skulle vara fri enligt stycket ovan. Detsamma gäller om bristen beror på en leverantör som vi har anlitat eller någon annan i tidigare led.

Vad har jag för skyldigheter?
Överträdelse av ordningsföreskrifter för campingplatsen, eller brott mot avtalet i övrigt, kan leda till att avtalet sägs upp med omedelbar verkan. Vid avhysning beräknas förfallet belopp efter aktuellt dygnspris som tillämpats under den tid som du haft tillgång till platsen samt avdrag för beräknad skada. Eventuell mellanskillnad återbetalas senast 10 dagar efter avhysningen.

Vad händer om vi inte kommer överens?
Om vi inte kan komma överens kan du bl.a. ta hjälp av följande tvistlösningsorgan: Visitas ansvarsnämnd, som är branschens egen reklamationsnämnd. Vi kommer att följa ansvarsnämndens rekommendationer. http://www.visita.se/mitt-foretag/Ansvarsnamnden/

Allmänna reklamationsnämnden (se adress nedan) Allmänna reklamationsnämnden är godkänt tvistlösningsorgan enligt lagen om alternativ tvistlösning. Vi kommer att följa ARN:s rekommendationer.

Du kan även vända dig till EU-kommissionens online-plattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr
Vi åtar oss inte att delta i andra alternativa tvistlösningsförfaranden än Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och Visita, men kommer att ta ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist. Det står dig även fritt att ta tvisten till allmän domstol.
Adress till ARN: Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm www.arn.se

Ångerrätt
Ångerrätten enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är undantagen vid avtal om inkvartering, logi eller fritidsaktivitet och därmed kan du inte ångra ett avtal om hyra av uppställningsplats för tält, husvagn och husbil.

Betalning
Betalning sker direkt till anläggningen vid incheckning. Kontakta campingplatsen om du har frågor som rör betalning/återbetalning av avbokad bokning.